حجتالاسلام خادمیان تشریح کرد:
پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) کامل ترین معلمان بشریت بودند
هدایتپرس: نویسنده کتاب تنهاتر از نسیم(نگرشی بر سیره رسول اکرم ) با اشاره به آیه « ولقد کرمنا بنی آدم» تشریح کرد: قرآن کریم انسان را با کرامت الهی معرفی فرموده و کرامت یعنی منزه بودن و پاک بودن از زشتی و پستی و بنابراین حضرت خاتم الانبیاء(ص) و فرزند و جانشین بر حقش معلمان کرامت انسانی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی هدایتپرس،حجتالاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی، چهره ماندگار تبلیغ و مولف کتاب سپهر معنا (فرهنگ سخنان پیامبراکرم) در یادداشتهای روزانه که در کانال تلگرامش به آدرس(seyedhoseinkhademian@) منتشر میکند؛ این بار به مناسبت میلاد حضرت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی و امام جعفر صادق(ع) یاداشتی را اختصاص به این دو بزرگوار داد.
در ادامه متن کامل یادداشت این نویسنده و پژوهشگر حوزه و دانشگاه میآید:
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و تهنیت
در باب ولادت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام همام ؛حضرت صادق علیه السلام موارد ذیل تبیین می گردد:
۱.آن که در سایه سار خدای سبحان قرار گیرد از ” أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوىٰ “
به رتبه : «إِنَّ اَللّٰهَ وَ مَلاٰئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى اَلنَّبِيِّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» عروج می نماید فتامل.
لذا در حالات پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله دارد : “ لا یَجلِسُ و لا یَقُومُ الا عَلی ذِکرِ الله” و خاتم صلوات الله ؛ اصحاب را ؛ تربیت نموده بود که در بلندی بگویند ” الله اکبر” یعنی بفهمند؛ در بلندی مکان ؛ بلندی مقام ؛ بلندی ثروت و … خدا اکبر است و در پایین قرار گرفتند؛ بگویند” سبحان الله” یعنی خدای سبحان از پستی ها منزه است .
۲.برترین و بهترین وصف برای یک انسان این است که او را با کرامت بشناسند .
قرآن کریم هم انسان را با کرامت الهی معرفی فرمود : “وَ لَقَدْ كَرَّمْنٰا بَنِي آدَمَ “
کرامت یعنی منزه بودن و پاک بودن از زشتی و پستی .
بنابراین بهترین معلم و مربی ؛ کسی است که انسان را به کرامت انسانی برساند .
مولودین نورانی ۱۷ ربیع ؛حضرت خاتم الانبیاء ” صلی الله علیه و آله” و فرزند و جانشین برحقش حضرت صادق علیه اسلام معلمان کرامت انسانی هستند.
با توجه به کریم بودن میلاد پیامبر میتوان گفت: شعاع نور کرامت نبوی از قلوب امثال ابولهب تا کنگره کاخ های سلاطین و همه خلقت را در نوردیده و دوران زندگانی آن حضرت صرف تعلیم کرامت انسانی شد ؛ یعنی هر آن چه که انسان را از ارزش و عزت دور مینمود را نفی و از زندگی آدمیان دور و ساقط نمود.
لذا حضرت امیرالمومنین علیه السلام در وصف میلاد النبی صلوات الله می فرماید :
“کریماً مِیلادُه “
این ولادت کرامت آور بود یعنی برتر از برکت آور .
لذا دایره این ولادت تمام ذرات عالم را درنوردید
از آسمان و زمین و دریا تا کنگره های کاخ ها و قلوب تاریک گمراهان .
ابولهب هم در روز ولادت حضرت محمد صلواتالله شاد شد
این است که برخی مورخین نقل می کنند وقتی کنیز “ابولهب ” خبر ولادت آن حضرت را به ابولهب داد ؛ او چنان متحول شد که کرامت به خرج داد و آوردنده خبر را آزاد کرد که اگر این حال را مراقبت می کرد او هم اهل نجات می شد . اما مانند کسانی که مراقب ایمانشان نبودند و سقوط کردند او هم ساقط شد .
۳. امام حسین علیه السلام در وصف پیامبر اکرم فرمودند : ” صارُوا عِنْدَهُ فی الْحَقِّ سواءً” : همه نزد پیامبر در حق مساوی بودند .
۴. در کلام امام صادق علیه السلام است “الْمُؤْمِنُونَ خَدَمَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ “
مؤمنان خدمتگزار يكديگرند.
۴. پیامبر مکرم صلوات الله فرمودند :
” عدلُ ساعةٍ خِيرٌ مِنْ عِبادةِ سَنَةٍ “
یک لحظه عادل بودن از یک سال عبادت بهتر است .
یعنی عدالت فردی ؛ عدالت خانوادگی ؛ عدالت اقتصادی ؛ عدالت سیاسی و… کرامت انسانی می آورد .
۵. در عدالت سیاسی فرمود : اَلْعَدلُ حَسَنٌ وَلکِنْ فِی الاُمراءِ أَحْسَن “
عدالت زیبا است اما از حاکمان زیباتر
۶. امام صادق علیه السلام زشت ترین گناهان را از بین بردن سه حق معرفی می کند :” اَقْذَرَ الذُّنُوبُ ثلاثةٌ : قَتلُ البَهيمَةِ و حبسُ مَهرِ المَرأةِ و مَنْعُ الاَجیرِ أَجْرَه“سه گناه پست ترین گناهان است کشتن چهارپایان و حبس مهریه زنان و حق کارگر را ضایع نمودن .
پیامبر اکرم صلوات الله فرمودند :
«من ظلم اجیرا اجره احبط الله عمله و حرم الله علیه ریح الجنة»
هر کس در دستمزد کارگری ظلم نماید خداوند تمام اعمال او را از بین می برد و حتی استشمام نسیم بهشت را هم بر او حرام می کند و در فرمایش دیگری دارد :
اِنّ اللهَ غافرُ کلِّ ذَنبٍ الا مَنْ اَحْدَثَ دیناً او اغتَصَبَ اَجیراً اَجْرَه
خداوند هر گناهی را می بخشد مگر گناه کسی که دینی دروغین بیاورد و یا حق کارگری را غصب نماید .
۷. فقهاء می فرمایند: اگر مکلف به نماز جماعت وارد شد و امام را در رکوع دید ؛ همان جا اقتدا کند و به رکوع برود و بعد به صف ملحق شود ؛ این یعنی به جهت تاخیر ؛ نمازگزاران را در رکوع با گفتن “یا الله” معطل نکنیم و این مصداقی برای عدالت عبادی است فتامل!
والله المستعان
سید حسین خادمیان