هشدار خادمیان/ ابن سیرین مخالف امام حسین(ع) و حامی یزید بوده و اصلا معبر خواب نیست

هشدار حجت‌الاسلام خادمیان:

ابن سیرین مخالف امام حسین(ع) و حامی یزید  بوده و اصلا معبر خواب نیست

    هدایت پرس: کارشناس مذهبی بین المللی گفت: ابن سیرین ، معاند با امام علی(ع) و مخالف با امام حسین(ع) و خوشحال از شهادت آن حضرت است و اصلا معبر خواب نیست و خواندن و ترویج کتاب تعبیر خواب منسوب به وی ؛ ترویج دروغ و جهالت و تبلیغ تفکر ابلیس اموی یعنی یزید ملعون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هدایت پرس، کتاب تعبیر خواب ابن سیرین کتابی است پر طرفدار، همه برای اینکه خوابشان را تعبیر کنند به سوی این کتاب روی می آورند ولی بدانند که مطالبی که در آن آمده دروغ و بی سند است؛ لذا باید گفت که ابن سیرین، معاند با امام علی(ع) و مخالف با امام حسین(ع) و خوشحال از شهادت آن حضرت است و اصلا معبر خواب نیست.

برای روشن شدن این مطلب  حجت الاسلام والمسلمین استاد سید حسین خادمیان نوش آبادی، مبلغ دینی بین المللی و محقق حوزوی یادداشتی را در نقد این کتاب به رشته تحریر در آوردند که در ادامه متن کامل یادداشت می‌آید:

photo_2016-11-01_20-38-42

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان نوش آبادی ، شارح دروس حوزه علمیه و محقق دینی نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

درباره « ابن سیرین» موارد ذیل ضرورت تبیین دارد :

«ابوبکر، محمدبن سیرین» (۳۱-۱۱۰ هجری قمری ) ، از تابعین و اصالتا ایرانی زاده شهر میسان ، ازبلاد خوزستان ایران است و پدرش سیرین مشهور است مسیحی بود ، در جنگ اسیر و به غلامی «انس بن مالک» درآمد و بنا به دلایل نامعلومی «ابابکر»؛ انس بن مالک را مجبور کرد ، تا «سیرین»را آزاد کند .

مادر ابن سیرین کنیز ابوبکر بود و نقش انگشتر ابن سیرین هم «ابوبکر» بود و مانند معاویه انگشترش را در دست چپ می کرد تا مخالفت با حضرت امیرالمومنین علیه السلام نماید و می گفت من نه بر سیره پیامبر صلوات الله علیه و آله ؛ بلکه به سیره ابابکر خضاب می کنم (الطبقات الکبری، ج۷، ص۱۰۶-۱۰۷).

او اصم(ناشنوا) بود . (الطبقات الکبری،ج۷، ص۱۰۴- تاریخ طبری؛ ج۲،ص۳۲۴- تاریخ بغداد ، ج ۵،ص۳۳۲) .

وی از نظر اعتقادی ؛ قائل بود هر کاری به اراده خداونداست و بشر فاقد اختیار است و معتقد به قدر و «قدریه» بود . (همان ، ج۷،ص۱۰۴ -دایرة المعارف اسلامی ، مدخل ابن سیرین،ص۷۳۴).

از نشانه‌های ناصبی بودن و عناد عملی وی همین بس که می‌گفت: من بیزارم از کسی که باء بسم‌الله را کشیده بنویسد و پس از آن سین و میم را مشخص کنند و باء را به سین بچسباند و میم را ظاهر کنند و بر سر کسی که چنین می کرد شدیداً فریاد می زد و به او سخن درشت می گفت(الطبقات الکبری،ج۷،ص۱۰۱).

اما حضرت امیرالمومنین «علیه آلاف التحیة و الکرم و الثناء» فرمودند:

وانصب الباء و فرّق السین و لا تعوّر المیم . . . (منیة المرید،شهید ثانی،ص۳۵۰).

حضرت علی می فرماید : بای بسم‌الله را کشیده بنویسید و بلند قرار دهید و دندانه‌های سین را ظاهر نمایید و . . .

از این مقایسه مشخص می شود «ابن سیرین» کجا را نشانه رفته است و تا چه حد مخالف ائمه معصومین علیهم السلام است.

و باید گفت کاملا مخالف حضرت امیرالمومنین(ع) بود.

مانند برخی از حاکمان معروف  ، مردم را از نوشتن و جمع آوری حدیث منع می نمود و فتوا داده بود پس از حفظ کردن حدیث کتابت آن را محو کنید و خود نیز هرگز نه حدیثی نوشت و نه کتابی تالیف نمود . (الطبقات الکبری،ج۷،ص۱۰۱).

با این که دردوران زندگی «ابن سیرین»، رخدادهای وحشتناکی روی داد ؛ امّا به دلیل عقاید فکری ابن سیرین ، وی یا با سکوتش آن را تایید نمود و یا عملا فتوا به تایید آن داد.

ابن سیرین ، در وقایعی مانند جریان تلخ کربلا ؛ غارت و تجاوز به زنان مدینه ؛ احتراق کعبه توسط یزید بن معاویه ملعون و کشتار شیعیان توسط « حجاج بن یوسف ثقفی» لعنت الله علیهم ؛ یا سکوت کرد و یا فتوا داد:

«اعتراض به حاکم مسلمین و خروج بر حاکم ، حرام است و لعن حجّاج بن یوسف ثقفی جایز نیست و کسی که حجّاج را لعنت کند ؛ گناهی عظیم مرتکب شده و فتوا داد غیبت حاکم ؛ از بزرگترین گناهان است»(حلیةالاولیا ،ج۲،ص۳۰۶، ابو نعیم اصفهانی – الرّد علی المتعصب العنید، ص۷۴ ؛ عبدالرحمان بن جوزی- فوات الوفیات ، ج۲،ص۷۰،ابن شاکر کتبی).

«ابن سیرین» ، روزه در روز عاشورا را مستحب می دانست و آن روز را مانند بنی امیه و نواصب روزه می گرفت و مبارک می دانست(کنزالعمال، ج۸) و از معاویه حدیث نقل می کرد و وی را مدح می نمود .

همین عقاید و افعال و فتاوای او سبب شد که به صراحت بتوان گفت او خروج بر یزید را حرام و قتل امام حسین «علیه السلام» را جایز و العیاذ بالله قیام امام حسین «علیه السلام»را حرام می دانست . که بعضی از اهل تاریخ به آن تصریح کرده اند .

در بیش از ۳۰ (سی) منبع اصیل و اولیه ، هیچ کس «ابن سیرین» را معبر خواب معرفی نکرده است .

احمد بن حنبل ،شافعی ، ابن سعد، ابن معین، خلیفة بن خیاط،خطیب بغدادی و . . . هرگز او را خوابگزار ندانسته بلکه بر عکس او را عاجز از تعبیر خواب و بیزار از این کار دانسته اند (احمد بن حنبل، الزهد، ص۳۷۴- تاریخ بغداد، ج۵،ص۳۳۵و . . . )

فقط چند نقل بی سند که تعدادشان به ۲۰ نقل هم نمی رسد، از او در باب تعبیر خواب نقل شده و جالب این است در کتاب منسوب به او از سوی ابن ندیم و برخی دیگر مانند: افعی ، ابن قتیبه، ابوسعد واعظ خرگوشی و . . . یاد شده که همگی بعد از ابن سیرین تازه به دنیا آمده اند .

داستان زهد و تقوای او  هم ساختگی است.

مرحوم حاج شیخ عباس قمی رحمه الله در کتبش مانند استادش مرحوم محدث نوری مطالب غلط و بی سند قابل توجه ای دارد (مانند ثبت آیة الکرسی در مفاتیح و مواردی در منتهی الامال و …) یکی از نقلیات بی سند ایشان مساله تقوای ابن سیرین است

جالب است بدانیم قصه تقوای ابن سیرین  فقط در کتاب «الکنی و الالقاب» ،ج۱،ص ۳۷۱ ؛ بیان شده و این داستان دروغین سند دیگری ندارد .

متن داستان ساختگی این است :

زنی “ابن سیرین”  را به زنا دعوت کرد و او کثافات مستراح را به صورت خود مالید و زن از او متنفر شد و ابن سیرین فرار کرد و بعد از تطهیر جسم ، خداوند علم تعبیر خواب را به او داده است .

این داستان؛  دروغ و بی سند است .

گویا خواسته اند برای او وجهه ای بسازند تا تفکرات خبیث او پنهان شود .

جالب این است درست مانند داستان حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام هم طراحی کرده اند .

یعنی او پس از دعوت زنی زیبا و ثروتمند می گوید ” معاذ الله”  و بعد علم تعبیر خواب در او هویدا می شود!!!

و علم تعبیر خواب را موهبتی الهی پس از ترک گناه زنا برای ابن سیرین  بیان می کنند !!!

باید تصریح کرد هیچ یک از علما چنین نقلی ندارند و اسمی از ابن سیرین در باب تعبیر خواب نبرده اند .

مرحوم آقای خویی رحمة الله در معجم الرجال الحدیث ، ج۲۲، ص۱۹۱ ، شماره ۱۵۰۹۰ ذیل کلمه ؛

فقط ابن سیرین را ناقل روایت در مکتب عامه معرفی  کند .

و شیخ صدوق رحمة الله در من لا یحضره الفقیه ج ۴،ص۲۸۶ فقط دارد :روی ابن سیرین عن ابی عبیده و تمام ؛ دیگر از خوابگزار بودن و زهد او اصلا حرفی نیست و حتما  رجوع کنید ببینید ابی عبیده  چه خبیثی بوده است .

البته آن چه صاحب تنقیح المقال هم ذکر کرده مطلب ابتری است که با مراجعه به متن مشخص می شود از ابن خلکان نقل کرده که آن هم ابتر وبی سند است .

لذا باید گفت “ابن سیرین” معاند با امام علی علیه السلام و مخالف با امام‌حسین علیه السلام و خوشحال از شهادت آن حضرت است و اصلا معبر خواب نیست و خواندن و ترویج کتاب تعبیر خواب منسوب به وی ؛  ترویج دروغ و جهالت و تبلیغ تفکر ابلیس اموی یعنی یزید  ملعون است .

و ترویج کتاب ابن سیرین برای شیعیان امیرالمومنین و امام حسین علیهما السلام زیبنده نیست .

در واقع مردم به غلط او را معبر خواب می دانند و اصلا ” ابن سیرین ” علم تعبیر خواب نداشته و نه کتابی در تعبیر خواب تالیف نموده است .

والله المستعان

سید حسین خادمیان نوش آبادی